Polski mikrosamochód Smyk. Większy niż Zaperdalač, mniejszy niż Mikrus


#1

Originally published at: http://leftlane.pl/2018/01/10/polski-mikrosamochod-smyk/

Szaleństwo koncepcyjne warszawskiego Biura Konstrukcyjnego Przemysłu Motoryzacyjnego. Mikrosamochód miał mieścić dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. Powstało kilkanaście egzemplarzy. Wyparł go Mikrus, który w rezultacie też nie doczekał się produkcji wielkoseryjnej. To był dopiero minimalizm w pełnym tego słowa znaczeniu. Wsiadamy, nie kapie na głowę, są koła, jest silnik, można przemieszczać się dość szybko, razem z niewielką rodziną. Na desce rozdzielczej prędkościomierz, wskaźnik ładowania akumulatora i przełącznik kierunkowskazów z kontrolką. Pod “maską” silnik od motocykla Junak M07 z zamontowanym dynamostarterem oraz dmuchawą. Gdzie tu się wybrać takim wynalazkiem? Tył polskiego mikrosamochodu Smyk. O seryjną produkcję konkurował z Mikrusem, który nawiązywał do zachodnioniemieckiego samochodziku Goggomobil Do Smyka wchodziło się przez przednie drzwi (a raczej pokrywę wraz z szybą) podobnie jak w BMW Isetta. BMW produkowało jednak swój mikrosamochód przez kilka lat, powstało łącznie ponad 160 tys. egzemplarzy. Produkcję Smyka zamierzano uruchomić w w Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Jednak finalnie samochód nie wszedł do seryjnej produkcji. SFM wyprodukowała tylko serię próbną, w liczbie od…