Rodzaje filtrów cząstek stałych


#1

Originally published at: http://leftlane.pl/2017/12/14/rodzaje-filtrow-czastek-stalych/

Wyśrubowane normy emisji wymusiły na producentach aut stosowanie coraz to bardziej wymyślnych systemów, które mają za zadanie oczyścić spaliny. Jednym z urządzeń do tego stworzonych jest filtr cząstek stałych. Najczęściej stosowane określenia na tego rodzaju filtry to DPF (z angielskiego Diesel Particulate Filter) oraz FAP (z francuskiego Filtre à Particules). Budowa filtra jak i jego działanie jest praktycznie takie same u wszystkich producentów. Jest to ceramiczny korpus zbudowany z węgliku krzemu. Całość poprzecinana jest dużą ilością równolegle przebiegających rurek, które są na przemian zaczopowane. Jeden zamknięty z przodu (kanał wlotowy), drugi zaślepiony z tyłu (kanał wylotowy). Taka konstrukcja ma za zadanie wymusić przepływ spalin dłuższą drogą i spowodować osiadanie cząsteczek sadzy na porowatych ściankach filtra. JAK PRZEBIEGA WYPALANIE DPF   Niby wszystko jasne, ale jest jeden zasadniczy szkopuł. Jeśli zostawić filtr sam sobie, to zatka się po przejechaniu kilkuset kilometrów. Niezbędne są działania, które mają na celu oczyścić DPF. I właśnie podejściem do tej czynności różnią się od siebie poszczególni…